KOŚCIOŁY STACYJNE 2017
W liście pasterskim na Wielki Post abp Marek Jędraszewski zaprasza wszystkich wiernych Archidiecezji krakowskiej, szczególnie mieszkańców Krakowa, do codziennego pielgrzymowania do kościołów stacyjnych. Niniejszym przesyłam kilka słów wyjaśnienia oraz wykaz kościołów i celebransów.
Tradycja Liturgii stacyjnej zrodziła się w Rzymie – zasadniczo z dwóch źródeł. Pierwszym był prosty – choć pewnie rzadko uświadamiany sobie przez nas fakt – że przez kilka pierwszych wieków biskup Rzymu nie miał „swojego” kościoła. Katedra biskupa Rzymu (wraz z baptysterium i pałacem papieskim) została wybudowana z fundacji cesarza Konstantyna Wielkiego dopiero po roku 313. Wcześniej papież nawiedzał – dla sprawowania Eucharystii – kolejne kościoły domowe, z czasem przekształcone w tzw. tituli. Na początku V w. było ich w Rzymie 25. Oczywiście, przybycie biskupa dla przewodniczenia Eucharystii w danej lokalnej społeczności nadawało jej szczególnie uroczysty charakter. Drugie „źródło” świątyń stacyjnych stanowiły kościoły związane z kultem świętych – szczególnie męczenników.
Liturgiczne „wędrowanie” papieża po rzymskich kościołach nie ograniczało się wcale jedynie do okresu Wielkiego Postu – wystarczy przejrzeć pod tym względem jedną z najważniejszych wczesnośredniowiecznych kolekcji kazań pozostawionych przez św. Grzegorza Wielkiego. Ostatecznie, to jednak tradycja wielkopostnych kościołów stacyjnych okazała się najlepiej przemyślana i najtrwalsza. Kultywowano ją w Rzymie aż do okresu awiniońskiego czyli do początków XIV wieku – w miejscach i formie wypracowanej za czasu wspomnianego już papieża Grzegorza – nie bez powodu nazywanego „ojcem średniowiecznego duszpasterstwa”.
Wielkopostną Liturgię stacyjną przywrócono w Rzymie (wpierw ad experimentum) w roku 1979 – także jako propozycję do naśladowania w innych, odpowiednio dużych stolicach biskupich (w Polsce zainaugurowano ją dotychczas w Łodzi i Warszawie; w tym roku dołączają Poznań i Kraków). Liturgia stacyjna może mieć różną formę – może nią być wyłącznie Eucharystia; może zostać ona poprzedzona procesją o charakterze pokutnym (połączoną ze śpiewem np. Psalmu 50 lub Litanii do Wszystkich Świętych); może też przyjąć formę Nieszporów albo Liturgii Słowa Bożego, w szczególności wspólnotowej Celebracji Sakramentu Pokuty i Pojednania (z indywidualną spowiedzią).
Duchowość całej Liturgii stacyjnej koncentruje się – tak w Rzymie, jak i w każdym innym mieście – wokół trzech zasadniczych elementów. Pierwszym jest wymiar pokutny – zrodzone ze słuchania Słowa: modlitwa, post i praktyka miłosierdzia. Drugim jest ukazanie miasta jako „przestrzeni świętej” – i to nierzadko od dawna, a wiec kodującej w sobie wielowiekowe, bogate dziedzictwo (niekoniecznie powszechnie znane). Trzeci element stanowi wymiar jedności całego partykularnego Kościoła wokół swojego biskupa. O aktualności każdego (!) z tych elementów nie trzeba chyba nikogo przekonywać…
Jako świątynie stacyjne zostały wybrane w Krakowie kościoły zarówno o dawnej metryce (przede wszystkim wawelska katedra, ale także Św. Krzyż, św. Katarzyna czy Najświętszego Salwatora), jak i kościoły nowsze – posiadające istotne znaczenie na pastoralnej mapie dzisiejszego Krakowa. „Sieć stacyjna” pokrywa całe miasto – wszystkie jego dzielnice. Żaden z kościołów nie jest „przypadkowy” – o tym, że w konkretnym dniu Liturgia odbywa się właśnie w nim zadecydowały różne powody: albo analogia do rzymskiego pierwowzoru (np. Kościół Mariacki jako odpowiednik Bazyliki Santa Maria Maggiore), albo związek z czytaniami liturgicznymi (Bazylika Bożego Miłosierdzia z racji na Ewangelię o Sądzie z uczynków miłosierdzia – Mt 25), albo względy topograficzne (kościół św. Anny w nawiązaniu do Ewangelii o uzdrowieniu przy sadzawce Betesda) – pełne objaśnienie zawiera załączona tabela.
Liturgie będą miały z reguły postać Mszy św., jeśli to możliwe o godz. 19.30 (wspólna godzina ułatwi wiernym pielgrzymowanie do kolejnych miejsc). Za każdym razem będzie im przewodniczył biskup (on też głosi homilię). Składka zebrana podczas Eucharystii ma być przeznaczona na konkretne dzieła charytatywne w Parafii.
bp Grzegorz Ryś
Kraków, 24 lutego 2017 r.
KOŚCIOŁY STACYJNE
Popielec
kościół w Rzymie | czytania | w Krakowie | celebrans | |
śr. | św. Sabiny | Mt 6, 1-6. 16-18 | Katedra | 1 III abp Marek |
cz. | św. Jerzego | Łk 9, 22-25: zapowiedź męki | Św. Krzyż | 2 III bp Tadeusz |
pt. | św. Jana i Pawła | Mt 9, 14-15: sprawa postów | Karmel Wesoła | 3 III bp Grzegorz |
sb. | św. Augustyna | Uroczystość św. Kazimierza | Reformaci | 4 III bp Jan Z. |
I Tydzień
pn. | Piotr in vinc. | Mt 25, 31-46: sąd z uczynków miłosierdzia | Łagiewniki | 6 III bp Jan Z. | ||
wt. | św. Anastazji | Mt 6, 7-15: Ojcze nasz | św. Józefa Kalinowe | 7 III bp Grzegorz | ||
śr. | SMMagiore | Łk 11, 29-32: znak Jonasza | Mariacki | 8 III bp Grzegorz | ||
cz. | św. Wawrzyńca | Mt 7, 7-12: wytrwałość w modlitwie | św. Katarzyny św. Rita | 9 III bp Damian | ||
pt. | śś. Apostołów | Mt 5, 20-26: piąte przykazanie | śś. Piotra i Pawła | 10 III bp Tadeusz | ||
sb. | św. Piotra na Wat. | Mt 5, 43-48: miłość nieprzyjaciół | św. Szczepana | 11 III bp Damian | ||
II Tydzień
pn. | św. Klemensa | Dn 9, 4b-10: wyznanie grzechów, pokuta | Skałka | 13 III bp Tadeusz | |||||||
wt. | św. Balbiny | Mt 23, 1-12: przeciw faryzeuszom | Dominikanie | 14 III bp Grzegorz | |||||||
śr. | św. Cecylii | Mt 20, 17-28: zapowiedź męki, przełożeństwo=służba | św. Maksymiliana Mistrz. | 15 III bp Damian | |||||||
cz. | MB in Zatyb. | Łk 16, 19-31: bogacz i Łazarz | św. Barbary: Skarga, Bractwo miłosierdzia | 16 III bp Jan Z. | |||||||
pt. | św. Witalisa | Mt 21, 33nn: dzierżawcy winnicy | Arka Pana | 17 III abp Marek | |||||||
sb. | śś. Marcelina i Piotra | Łk 15: Syn marnotrawny | św. Augustyn w Najśw. Salwatorze | 18 III bp Tadeusz | |||||||
III Tydzień
pn. | św. Marka | Uroczystość św. Józefa | Bernardynki | 20 III abp Marek | ||||
wt. | św. Pudencjany | Mt 18, 21-35: nielitościwy dłużnik | św. br. Alberta(Dyw.303) | 21 III bp Damian | ||||
śr. | św. Sykstusa | Mt 5, 17-19: Jezus a Prawo | Mogiła: krzyż, Caritas sine modo = „pełne” Prawo | 22 III bp Jan Z. | ||||
cz. | śś. Kosmy i Damiana | Łk 11, 14-23: mocarz i Mocniejszy | Centrum JP2 (mozaika gł) | 23 III Kardynał | ||||
pt. | św. Wawrzyńca | inauguracja 24 h dla Pana | Miasteczko | 24 III abp Marek | ||||
sb. | św. Zuzanny | Zwiastowanie NMP: zamknięcie 24 h dla Pana | Franciszkanie | 25 III bp Grzegorz | ||||
IV Tydzień
pn. | Qutr. Coronati | J 4, 43-54: drugi znak w Kanie | św. Mikołaja – hospicjum Chrzanowska | 27 III bp Damian | ||||
wt. | św. Wawrzyńca | J 5, 1-16: Betesda | św. Anny | 28 III bp Jan Sz. | ||||
śr. | św. Pawła za mur. | J 5, 17-30: debata po | Nawrócenia św. Pawła | 29 III bp Jan Sz. | ||||
cz. | św. Marcina | J 5, 31-47: c.d. z przywołanie Jana Chrz. | św. Jana Chrzciciela | 30 III bp Jan Z. | ||||
pt. | św. Euzebiusza | J 7: Jezus na Święcie Namiotów | Piaski Nowe | 31 III bp Grzegorz | ||||
sb. | św. Mikołaja in carc. | J 7, 40-53 | MB Pocieszenia (Bulwarowa) | 1 IV bp Jan Sz. | ||||
V Tydzień
pn. | św. Chryzogona | J 8, 1-11: cudzołożnica | Św. Marka | 3 IV bp Jan Sz. | |||||
wt. | MB in Via Lata | Lb 21, 4-9: węże na pustyni; J 8, 21-30 | Krowodrza (św. Jadwiga i krzyż) | 4 IV bp Grzegorz | |||||
śr. | św. Marcelego | Dn 3: młodzi w piecu; J 8, 31-42 | św. Stanisława Kostki salezjanie Dachau | 5 IV bp Jan Sz. | |||||
cz. | św. Apolinarego | Rdz 17, 3-9: przymierze z Abramem; J 8, 51-59 | Św. Józefa Podgórze | 6 IV abp Marek | |||||
pt. | św. Stefana | święto u Albertynek J 10, 31-42 | Ecce homo | 7 IV bp Jan Z. | |||||
sb. | św. Jana | J 11, 45-57 wyrok śmierci po wskrzeszeniu Łazarza | Św. Floriana | 8 IV Kardynał | |||||